Bij bankhelpdeskfraude doet iemand zich voor als een medewerker van uw bank. De oplichter probeert via de telefoon uw vertrouwen te winnen, zodat u geld overboekt. Om uw vertrouwen te winnen, probeert hij u bijvoorbeeld angstig of nieuwsgierig te maken.
Er zijn inmiddels al verschillende vormen en combinaties van dit type fraude.
Voorbeelden van bankhelpdeskfraude
- Een oplichter belt u om te zeggen dat uw geld niet veilig is en dat u uw geld moet overboeken naar een ‘veilige rekening’. Of de oplichter wil u ‘helpen’ door op afstand op uw computer mee te kijken.
- Iemand belt u dat uw betaalpas niet meer veilig is en dat deze opgehaald zal worden door iemand van de bank of een koerier. Vaak staat er dan al snel iemand bij u op de stoep om de pas op te halen en naar uw pincode te vragen.
Hoe herkent u deze fraude?
De oplichters vragen u om dingen te doen die uw bank u nooit zal vragen.
- Uw bank vraagt nooit naar uw pincode of wachtwoord.
- Uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- Uw bank zal nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Die bestaan namelijk niet.
- Uw bank zal u nooit onder druk zetten om snel te handelen. Een bank kan nog altijd zelf uw rekening blokkeren als dat nodig is voor uw eigen veiligheid.
- Uw bank zal nooit een medewerker thuis langs sturen om uw bankpas af te halen of naar uw pincode te vragen.
Wat kan ik doen als ik een verdacht telefoontje krijg?
Verbreek direct de verbinding. Bel zelf uw bank via het algemeen bekend nummer. Dat telefoonnummer vindt u op de website van uw bank. Wacht tot er iemand aan de lijn komt die u kan helpen. Zo kunt u zelf controleren of wat u verteld is wel klopt.
Geef nooit zomaar iemand toegang tot uw computer.
Is het misgegaan?
Als het toch is misgegaan, bel dan direct uw bank en volg de instructies van de medewerker. Meld het voorval ook bij de politie op telefoonnummer 0900-8844 en doe aangifte via Politie.nl of op het politiebureau.
Terug